Tujuh `ping’ tentu haluan MH370, MAS Simpulkan Semua Dalam Pesawat Terkorban

LONDON: Inmarsat dimiliki sebuah syarikat di Britain menggunakan fenomena gelombang yang ditemui pada abad ke-19 bagi melakukan analisis ke atas tujuh `ping’ yang dicerap satelitnya daripada MH370 bagi menentukan lokasi terakhir pesawat itu.

Penemuan itu kemudiannya membuatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan kedudukan terakhir penerbangan MH370 yang dikesan di tengah Lautan Hindi, di barat Perth.

Kesemua `ping’ yang dicerap itu dihantar secara automatik setiap sejam selepas sistem komunikasi pesawat tidak lagi berfungsi, yang menunjukkan ia masih lagi terbang beberapa jam selepas hilang daripada radar dalam penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Dalam tempoh isyarat yang dipancarkan ke satelit dan sudut pendakian pesawat, Inmarsat dapat memberikan dua kemungkinan lengkok penerbangan iaitu sama ada ke utara atau selatan.

Menurut jurucakap syarikat itu, saintis Inmarsat kemudian melakukan siasatan terhadap kesemua `ping’ berkenaan menggunakan teknik kesan `Doppler’, yang akan menjelaskan bagaimana gelombang mengubah frekuensi terhadap `pemerhati’ iaitu satelit.

Menurutnya, Badan Siasatan Nahas Udara Britain turut terbabit melakukan analisis terhadap kesemua `ping’ berkenaan.

Katanya, contoh kesan `Doppler’ paling hampir adalah siren kereta peronda polis yang berubah apabila ia menghampiri atau memintas `pemerhati’

Laluan #MH370 dari hasil siasatan terhadap kesemua `ping’ yang dicerap satelit menggunakan teknik kesan `Doppler’. Halaju Merah 400 knots atau Kuning 450 knots semuanya berakhir pada pukul 08:11 pagi (biru) waktu malaysia 

Ketua Komunikasi Korporat Inmarsat pula berkata, Jonathan Sinnatt berkata: “Kami kemudian mengambil data yang diperoleh daripada pesawat dan melakukan `plot’ ke atas dua lengkok itu dan hasilnya kami mendapati pesawat itu terbang ke arah selatan.”

Katanya, syarikat itu kemudian melakukan perbandingan antara penerbangan teori pesawat dengan data yang diterima daripada Boeing 777s yang pernah menggunakan laluan sama dan hasilnya memang padan.

Keputusan itu kemudiannya diserahkan kepada satu syarikat satelit lain untuk diperiksa sebelum diberikan kepada penyiasat.

Pengiraan Doppler

Pengiraan untuk 450 knot

Sementara itu Penerbangan Malaysia (MAS) membuat kesimpulan bahawa kesemua 239 penumpang dan anak kapal yang menaiki pesawat MH370 terkorban, berdasarkan maklumat yang diberikan kepada mereka oleh Kerajaan mengenai nahas itu.

Pengerusi MAS, Tan Sri Md Nor Md Yusof berkata, pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada malam Isnin iaitu hari ke-17 pesawat itu hilang yang membawa kepada kesimpulan itu.

“Beliau (Najib ) telah memberikan petunjuk yang boleh dipercayai yang menunjukkan di mana pesawat itu berakhir… kedudukan yang sangat jauh, sangat jauh… dan selepas 17 hari, kami hanya boleh membawa kepada kesimpulan yang pasti ini,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada Selasa.

Md Nor menafikan bahawa syarikat penerbangan itu menangguhkan maklumat untuk dikeluarkan kepada umum. Beliau menambah ia terpulang kepada pihak berkuasa untuk membuat keputusan tersebut.

Turut hadir pada sidang media itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya.